B+W Cirkulärt polarisationsfilter 77mm MRC Käsemann

Utgången modell som inte säljs längre
Vi hjälper dig!
Skicka oss ditt telefonnummer så ringer vi upp dig

B+W Cirkulärt Polarisationsfilter Käsemann MRC

Polarisationsfilter
Detta är nog det mest användbara av alla filter som finns. Svaret på frågan om just du behöver ett är: Ja. Du skruvar fast det i ditt objektivs filtergänga och den yttre delen av filtret roterar så att du kan justera effekten enligt dina önskemål. Det kan inte bli enklare.

Kort info om dess fördelar (se gärna detaljerad info längre ner):
1. Du kan styra "blåheten" på himlen.
2. Du kan ta bort reflexer från ytor på t ex vatten eller glas.
3. Du kan använda det som ett gråfilter.
4. Du kan få bättre färgmättnad.
5. Det skyddar objektivets frontlins.
6. Det har en plan yta som är lätt att rengöra.

Käsemann
Dessa filter har en bättre polarisationsfilm som är optimalt färgneutral. Käsemann-filtrena har också en bättre kittning av glaset som tål temperaturväxlingar och fukt bättre. Filtrets linsytor som planslipas efter kittning, vilket ger bättre ytparallellitet och mindre brytningsfel.

Detaljerad info:

1. Du kan styra "blåheten" på himlen. Fungerar bäst när du fotograferar med solen 90 grader från motivet. Rakt mot eller rakt ifrån solen så har du ingen effekt alls. Eftersom du kan snurra filtret på dess yttre ring så kan du justera hur mycket effekt du önskar. En lagom effekt får du genom att vrida filtret tills du når maximal effekt och sedan backar lite. Men det är mest tycke och smak hur mycket effekt du vill ha. 

Här ser du skillnaden utan filter, med filter och liten effekt och sist full effekt.

Utan filter

Med filter och liten effekt. Höstens färger lyfts fram mot himlen,

Med filter och full effekt. Här kan det upplevas kanske lite för mycket men om du bara ser denna bild så ger den ett grymt intryck. Klicka på bilden så får du se den på full skärm.

Polarisationsfilter är grymma på att lyfta fram moln. Denna bild är helt utan filter.

Denna bild är tagen med polarisationsfilter. I övrigt samma inställningar.

Denna bild är helt utan filter.

Denna bild är tagen med polarisationsfilter. I övrigt samma inställningar.

Här är effekten maxad för att ge vykortskänsla. Vill du ha det lite mer naturligt så är det bara att dra ner effekten lite. Helt utan effekt blir bilden i stället rätt tråkig.

2. Du kan ta bort reflexer från ytor. Oftast handlar det om glasytor eller vattenytor. Du får bort reflexer nästan helt i vissa vinklar medan i andra vinklar så blir effekten nästan obefintlig.

Här ser du bilden tagen utan filter.

Samma motiv men med polarisationsfilter. Här försvinner reflexerna nästan helt från vattenytan.

Här ser du bilden tagen utan filter.

Samma motiv men med polarisationsfilter. Här försvinner reflexerna nästan helt från glasytan.

3. Du kan använda det som ett svagt gråfilter. I regel så köper du gråfilter med lite högre densitet. Ett polarisationsfilter tar ner ljuset ungefär två bländarsteg. Varierar lite på olika filtertillverkare men det är inget som spelar någon roll då moderna kameror mäter ljuset genom objektivet. Poängen är att du kan minska ljusmängden om du vill använda kort skärpedjup om snabbaste slutartiden inte räcker till.

Det blir oftast lite tråkigt om allt är skarp på bilden.

Genom att minska ljusmängden tack vare polarisationsfiltrets neutralgråa glas, och vridit filtret så att ingen polarisationseffekt ges, så kan jag ta en bild med kort skärpedjup.

4. Du kan få en bättre färgmättnad. Ett polarisationsfilter kan man säga renar färger och kan därför ge en bättre färgmättnad i bilden. Har du en riktigt bra kamera så kan denna effekt vara svår att se, då kameran i sig själv är så grymt bra på att hantera färger.

5. Det skyddar objektivets frontlins. Har du filtrer på och tappar kameran eller objektivet i marken så tar filtret en stor del av smällen. Filtret förstörs troligen men chansen är stor att objektivets frontlins klarar sig utan skador.

6. Det har en plan yta som är lätt att rengöra. Objektivet har en konkav yta som är svårare att rengöra än filtrets helt plana yta. Du vill inte heller riskera nötning på ytan på objektivets frontlins.

Polarisationsfilter är det mest mångsidiga filter du har. Prova, experimentera och lek med det!

Vi är ONLINE
090 - 200 70 00