Genus GNDF-67 variabelt ND-filter 67mm




 
Utgången modell som inte säljs längre
 

Genus variabelt ND-filter

En av de stora fördelarna med att filma med DSLR-kameror är möjligheten att få vacker oskärpa, detta tack vare stor sensor i kombination med ljusstark optik. Ofta blir det dock för mycket ljus för att man ska kunna använda största bländare. Detta avhjälps med ett gråfilter (ND = Neutral Density, dvs ett grått filter som inte påverkar färgerna i bilden) som tar bort en del av ljuset. Det är dock opraktiskt att använda flera fasta ND-filter i kombination för att få lagom effekt.

Med Genus´s variabla ND-filter varierar man effekten mellan två och hela åtta bländarsteg, med ett enda filter. Man slipper också problemet med vinjettering som uppstår när man skruvar flera filter i varandra (även om viss vinjettering kan uppkomma med brännvidder vidvinkligare är 28mm). Den minsta effekten filtret ger är NDx2, dvs en fördubbling av slutartiden.

 

Filtret är extremt enkelt att använda även för filmning. Man kan t.ex. ha minsta effekt (mesta möjliga ljus) när man fokuserar och sedan vrida till önskad effekt (mindre ljus) och börja filma. Det förekommer en viss färgförskjutning åt det kallare hållet vilket inte är ovanligt för variabla ND-filter, men det är lätt att kompensera detta genom att sätta manuell vitbalans eller fotografera i RAW-format för att sedan justera vitbalansen i efterhand.

Tack vare en liten spak (två ingår) som man gängar fast i filterringen är det lätt att justera effekten på filtret. Det kommer i en rejäl skyddande plastlåda tillsammans med en microfiberduk av bra kvalitet.

Filtret har en yttre gänga som är två steg större än den inre, om man nu av någon anledning vill sätta ytterligare filter utanför Genus-filtret. Genus 62 mm-filter har alltså 72mm yttre gänga, Genus 77mm filter har 86mm yttre gänga etc.

 

Bildexempel
Våren har inte riktigt dykt upp här ännu så det är grått och trist ute i naturen ett tag till. Men principen med ett variabelt ND-filter går att visa ändå, även om motivet råkar vara en smula tråkigt. Bilderna nedan är tagna med Panasonic GX1, på stativ naturligtvis. Exif-data finns kvar i bilderna så det är bara att ladda ner dem och kolla vilka inställningar jag hade.

Den första bilden är tagen med filtret inställt på minsta möjliga effekt. Slutartiden är 1/6 sekund vilket inte ger någon vidare effekt i vattnet.


Den andra bilden är istället tagen med en slutartid på sex sekunder, vilket ger en mer trolsk effekt på vattenytan. Slutartiden blev alltså 36 gånger längre än på bilden ovan. Här ser man också att bilden blir lite kallare i färgtonen, jämför granarna. Det är väldigt enkelt åtgärdat genom att fotografera i raw och sedan sätta vitbalansen i efterhand.


Ett till bildexempel
Första bilden är tagen med 1/20s. Inget märkvärdigt på något sätt.

Den här bilden är istället tagen med 60 sekunders slutartid. Vattnet blir som en dimma som flyter ut mellan stenarna. Slutartiden är här hela 1200 gånger längre än på bilden ovan.



Slutsats
Vill man leta med långa exponeringar kan man antingen krångla till det med att försöka kombinera flera fasta ND-filter eller göra det enkelt för sig och köpa ett variabelt.  ND-filtren från Genus håller väldigt god kvalitet, både optiskt och mekaniskt, och kan därför varmt rekommenderas. Nu har jag äntligen ett själv i min kameraväska.

Testat 2013-05-06 av Ralph Lindberg

  
Rekommenderade tillbehör
  
  
  
Med reservation för prisförändringar eller eventuella fel
© CyberPhoto 1995 - 2018