DxO One - kamera till iPhone

Kampanj! Halva priset så långt lagret räcker! (Ord.pris 3990kr)

DxO One - kamera till iPhone

1 990 SEK
exkl. 1 592 SEK Finns i lager

DELBETALA FRÅN 83 SEK/mån

Bästa fototillbehör för smartphones, enligt TIPA 2016

DxO One

Tips! Tillbehör till halva priset just nu - se "rekommenderade tillbehör" till höger.

DxO ONE är en mycket kompakt kamera i hög kvalitet som passar din iPhone eller iPad, så att du kan ta bättre bilder var du än befinner dig. Den är i stort sett lika kraftfull som en bättre sortens kompaktkamera, fast i mycket behändigare format och därmed större chans att du alltid har den med dig. Anslut kameran snabbt och enkelt till Lightning-kontakten på din iPhone/iPad och du är redo att ta bilder och spela in video i högre kvalitet än vad din iPhone/iPad klarar.

Kompatibel med: iPhone 6 Plus, iPhone 6, iPhone 5s, iPhone 5c, iPhone 5, iPad Air 2, iPad mini 3, iPad Air, iPad mini 2, iPad (4:e generationen), iOS 8 eller senare.

Bilden ovan är tagen med DxO One (ISO 100, f/5, 1/200s & JPEG direkt ur kameran). Klicka på bilden om du vill granska den i högsta upplösning.

Utmärkande egenskaper:

  • Extremt kompakt format
  • Asfärisk optik av mycket hög kvalitet med sexbladig bländare på f/1.8 och en brännvidd på 32 mm
  • 1 tums 20,2 MPixels sensor som ger högupplösta bilder även i mycket svagt ljus
  • Videofilmning i full HD samt 120 b/s slow motion
  • Påkostad konstruktion i aluminium
  • Ansluts snabbt och enkelt till Lightning-kontakten på din iPhone eller iPad, som använder den stora skärmen på din enhet som kameransökare

Kameran kan vridas ±60°, vilket möjliggör kreativa fotograferingsvinklar. Kameran har ett uppladdningsbart litiumjonbatteri och använder microSD-minneskort (ingår ej, se tillbehören), för att bespara din iPhones batteritid och lagringsutrymme.

En kostnadsfri iOS-app finns tillgänglig, för att kunna kontrollera de individuella inställningarna i DxO-kameran, som ex.vis bländare, slutartid och ISO. Olika kamerafunktioner och flera motivlägen finns att tillgå som t.ex porträtt, landskap, sport, nattläge, samt hastighets- eller bländarprioritet och fullt manuellt läge. 

Video spelas in i Full-HD 1080p/30fps eller i slow motion-läget 720p/120fps. DxO's nya SuperRAW-format för stillbilder ger möjlighet att förbättra bildkvalitén ytterligare.

Bilden ovan är tagen med DxO One (ISO 100, f/1,8, 1/800s & JPEG direkt ur kameran). 

Byggkvalitet
DxO ONE är oerhört liten och fickvänlig. Den är byggd till större del av metall och känns förhållandevis robust, men Lightning-kontakten i smartenheten upplever jag däremot som en svag länk och jag skulle inte lägga ner prylarna i fickan utan att först koppla bort kameran från mobilen och fälla in kontakten. Linsskyddet fungerar även som on/off, samt för ut och infällning av Lightning-kontakten.

Funktioner
Applikationen laddar man hem gratis från App store och appen startar sedan automatiskt direkt man kopplar kameran till mobilen eller paddan. Det är alltså via appen man styr kamerans alla funktioner. Avtryckare finns dock både på kameran och i appen. På smartenhetens skärm är det också möjligt att flytta runt på fokuspunkten över hela skärmen och sätta fokus exakt där man vill. Det går att ta bilder utan att koppla den till mobil eller iPad, men eftersom kameran saknar skärm så är det inte alltid så lätt. Kameran har heller ingen egen blixt, men det går att använda mobilens blixt/lampa i nödfall. Lite synd bara att den inte har Wifi och fungerar inte med Android-enheter.

Här nedan här vi radat upp några av funktionerna som finns i DxO ONE:

  • Bländarförval (A) f/1,8 -f/11
  • Slutarförval (S) 30s - 1/20 000s
  • Manuell exponering (M)
  • Exponeringskompensation +/- 3 steg
  • RAW format (DNG + SuperRaw)
  • Spotmätning, centrumvägd & flerfältsmätning
  • Vitbalans: Auto + 5 manuellt valbara lägen
  • Självutlösare 2 eller 10 sek
  • ISO 100-12800 + Auto
  • Singel & kontinuerlig AF + manuell fokus
  • Helautoläge
  • Motivprogram: Sport, porträtt, landskap & nattfoto
  • Filmning i full HD samt 120 b/s slow motion

Bilden ovan är tagen med DxO One (ISO 100, f/5, 1/60s & JPEG direkt ur kameran). 

Bildkvalitet
Bildkvalitén är överlag mycket bra och bilderna blir väldigt detaljrika och skarpa, det påminner faktiskt mycket om den kvalitet man får från exempelvis Sonys RX100-modeller. Jämfört med mobilkameror är DxO ONE ett stort lyft, och speciellt på högre ISO och för att inte tala om det dynamiska omfånget och möjligheten till kortare skärpedjup, det är inte ens jämförbart. Det enda jag för min egen del kan klaga på är att längst ut i hörnen hade skärpan kunnat vara bättre, men hörnskärpan är förmodligen ganska oväsentlig för de flesta normala användare. RAW-bilderna tas i DNG, vilket är bra eftersom DNG är av en standard inom rå-formatet och som fungerar i de flesta rå-program. Kameran har även tillgång till DxO´s eget RAW-format SuperRaw, där kameran tar 4 rå-bilder och lägger automatisk ihop till 1 bild. Vilket resulterar i bättre bildkvalité och framförallt mindre brus vid långa slutartider under sämre ljusförhållanden. Jag hade dock önskat att det medföljde någon slags stativhållare som gjorde att man kunde montera både DxO ONE och iPhone på stativ, det är annars lite knepigt att ta bilder utan risk för skakningsoskärpa när ljuset inte är det bästa och slutartiderna blir för långa för handhållen fotografering.

Objektivet ger mycket bra skärpa och kontrast till stor del av bilden redan på f/1,8, och för bäst resultat från hörn till hörn bör man blända ner ca 2-3 steg.

Bilden ovan är tagen med DxO One (ISO 100, f/5, 1/200s & JPEG direkt ur kameran).

Plus
+ Mycket bra detaljåtergivning och skärpa
+ Förhållandevis stort dynamiskt omfång
+ RAW-format (DNG eller DxOs super-raw)
+ Sparar RAW och JPEG unisont
+ Generellt bättre bildkvalité än iPhones & iPads
+ Ljusstyrka f/1,8
+ Slutartider mellan 30 sek till 1/20 000 sek (med senaste firmware)
+ Manuella exponeringskontroller
+ Relativt snabb AF
+ Mycket behändig storlek
+ Appen startas automatiskt när kameran ansluts till smartenheten
+ Bilderna kan sparas på kamerans minneskort eller/och i smartenheten (beroende på format)
+ Micro USB-kontakt för laddning av batteriet 
+ Filmning i full HD samt slow motion i 720p

Minus
- Jag hade gärna sett fler inställningsmöjligheter direkt i appen
- Färgåtergivningen går åt det kalla och bleka hållet (dock inget nämnvärt problem i RAW)
- Stabiliseringen fungerar endast vid filmning och ej optisk
- Kameran saknar stativfäste/gänga/hållare, vilket gör den svårare att använda under sämre ljusförhållanden
- Saknar WiFi 
- Ej kompatibel med Android
- Videofilmning i 30 b/s ger flimrande lampljus i Europa
- Lightning-kontakten i iPhone/iPad kan vara en svag punkt 

Slutsats
En liten kamera som DxO ONE är självklart inte världens bästa kamera och ingen tvekan om att det finns vissa detaljer som skulle kunna utvecklas och förbättras, men det går heller inte att förneka att bildkvaliteten tål att jämföras med de bästa kompaktkamerorna på marknaden med sensorer upp till 1 tum, som t ex Sony RX100 III & IV. Funktionsmässigt påminner den också mer om en avancerad kompaktkamera än en mobilkamera, även om jag personligen gärna sett fler inställningar för att t ex justera bildkvalitet och färger direkt i kameran/appen m.m. Bildkvaliteten är annars mycket bra och skulle jag enbart gå efter det skulle det bli toppklassbetyget utan tvekan, men som helhet och sett till appen och begränsad endast till IOS-prylar så tycker jag inte den når riktigt ända fram, så det landar på bra köp istället.

DxO ONE är kan helt klart vara ett mycket bra köp för dig som föredrar RAW före JPEG och därmed ute efter bättre bildkvalitet än vad din iPhone eller iPad kan erbjuda, och som även tycker att avancerade kompaktkameror blir alldeles för stora. Jag gillar idén med att den är så oerhört behändig och ger så pass hög bildkvalitet samt tillgång till RAW. En DxO ONE vore absolut inte så dumt att alltid ha med sig i fickan, (dvs om jag hade haft en iPhone istället för en Sony).

  Testad av Mats Ylinikka 2015-12-16.

Rekommenderade tillbehör

Ta gärna en titt på bilderna och avgör om de räcker till dina ändamål. Då inte annat anges är bilderna tagna med kameran inställd på bästa JPEG, slutarautomatik, vitbalans auto och ISO 100 om inte annat anges. 

ISO: 100 | 200 | 400 | 800 | 1600 | 3200 | 6400 | 12800

Specifikationer:

Sensor:
1 tum CMOS -BSI

Optik:
Brännvidd: 11.9mm (motsvarande 32 mm i fullformat)
Linsskydd: Inbyggd, skjutbar (på/av)
Bländare: f/1.8 - f/11 (sexbladiga bländarlameller)

Slutarknapp: 2-stegs
OLED: Inställningsdisplay, touch-kontroll
ISO-omfång: ISO 100 till ISO 51200 (Hi 2)
Slutarhastighet: 1/20 000 - 30 sek
Bildstabilisering: Elektronisk (för video)

Kameralägen:
Auto, Sports, Portrait, Landscape, Night, Program, Aperture Priority, Speed Priority, Manual, Selfie

Videolägen:
1080p (30 bps), 720p (120bps)

Filformat:
.JPG, .DNG, .DXO (SuperRAW), .MOV (H.264)

Fokusområde: 20cm - oändlighet
Autofokus: Kontrastdetektering, med hjälp av ansiktsigenkänning.
Fokuslägen: Single-shot, continuous, tap-to-focus
Ljusmätmetoder: Spot, center weighted, multi-zone
Zoom: Digital 3x

Anslutningar:
Micro-USB port: USB 2 (batteriladdning, anslut till dator/extern hårddisk)
Lightning-anslutning: Infällbar/hopfällbar, +/- 60º vridning

LCD-skärm:
Skärmstorlek: Varierar, beroende på vilken iPhone/iPad som man använder, 4" till 9.7"
Skärmupplösning: Varierar, beroende på vilken iPhone/iPad som man använder, 727,040 till 3,145,728 punkter

Minneskort:
microSD UHS-I U3 (ingår ej)

Orientering: Gyroskop + accelerometer

Batteri: Inbyggd litiumjon
Batteritid: ~200 foton

Vikt: 108 gram
Storlek: 67,5 x 48,85 x 26,25 mm

Kompatibel med:
iPhone 6S Plus, iPhone 6S, iPhone 6 Plus, iPhone 6, iPhone 5s, iPhone 5c, iPhone 5, iPad Air 2, iPad mini 4, iPad mini 3, iPad Air, iPad mini 2, iPad (4:e generationen), iOS 8 eller senare