Italien del 3 av 7: Lamborghini

Fem dagar i Italien. 993 bilder. Jag har plockat ut några av dessa bilder och delat upp dem i 7 olika kapitel för att det ska bli hanterbart. Det blir: 1 Ferrari, 2 Ducati, 3 Lamborghini, 4 Florens, 5 Garda, 6 San Marino, 7 Italia.

Ferruccio Lamborghini växte upp i en liten by utanför Bologna. Han var tidigt intresserad av teknik och studerade teknik i Bologna. Under andra världskriget reparerade han militärfordon på Rhodos. Efter kriget livnärde han sig genom att bygga om gamla militärfordon till traktorliknande fordon som Italien var i stort behov av. 1949 började han tillverka traktorer i företaget Lamborghini Trattrice. Han började utveckla traktorer och motorer. Företaget utvecklades till en av Italiens ledande traktortillverkare. 

Ferruccio Lamborghini började utveckla en egen sportbil sedan han blivit missnöjd med den Ferrari han köpt. 1963 öppnades en fabrik i Sant' Agata under namnet Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A. Den första sportbilen Lamborghini 350 GT lanserades 1963 tillsammans med Lamborghini 400 GT innan den första stora succén kom - klassiska Lamborghini Miura (1966). 1968 lanserades Lamborghini Espada som blev Lamborghinis dittills mest framgångsrika modell.

Miuran ersattes av supersportbilen Lamborghini Countach 1974. Under 1970-talet drabbades Lamborghini som flera andra italienska lyx- och sportbilstillverkare (bl.a. Iso Rivolta, Maserati) av svår ekonomisk kris. Detta ledde till att Ferruccio Lamborghini tvingades sälja sitt livsverk. Lamborghinis sportbils- och traktortillverking splittrades där traktorerna hamnade hos SAME Deutz-Fahr. 1978 var Lamborghini bankrutt och italienska domstol tog kontroll över bolaget och Jean-Claude och Patrick Mimran utsågs till förvaltare. Bröderna Mimran tog sedan över företaget 1984. 1987 följde Chrysler som ny ägare.

Från 1986 tillverkade Lamborghini en ovanlig terrängmodell, LM som utvecklats utifrån det misslyckade projektet med modellen Cheetah. Den framgångsrika och extrema Countach, som tillverkats länge, fick ungefär samtidigt sin efterföljare i Lamborghini Diablo. Även den nya modellen fick de karaktäristiska dörrarna från Countach, som öppnades uppåt. Diablo fick under lång tid vara företagets flaggskepp.
Under 1990-talet kom nya svåra tider vilket ledde till Volkswagen/Audis övertagande 1998. Omstruktureringar och nysatsningar ledde fram till de nya modellerna, den mindre Lamborghini Gallardo och Diablos efterföljare Lamborghini Murciélago. (Källa: Wikipedia)

Låt oss kolla på bilderna...

L1002371.jpg

L1002373.jpg

L1002374.jpg

L1002376.jpg

L1002378.jpg

L1002381.jpg

L1002383.jpg

L1002384.jpg

L1002387.jpg

L1002391.jpg

L1002392.jpg

L1002398.jpg

L1002403.jpg

L1002405.jpg

L1002410.jpg

L1002414.jpg

L1002415.jpg

L1002417.jpg

L1002421.jpg

L1002419.jpg

L1002426.jpg

L1002427.jpg

L1002428.jpg

L1002435.jpg

L1002453.jpg

L1002451.jpg

L1002456.jpg

L1002461.jpg

L1002463.jpg

L1002465.jpg

L1002466.jpg

L1002468.jpg

L1002470.jpg

L1002471.jpg

L1002476.jpg

L1002479.jpg

L1002482.jpg

L1002487.jpg

L1002490.jpg

L1002492.jpg

L1002493.jpg

L1002495.jpg

L1002501.jpg

L1002505.jpg

L1002510.jpg

L1002511.jpg

L1002513.jpg

L1002526.jpg

L1002528.jpg

L1002533.jpg

L1002534.jpg

L1002538.jpg

L1002540.jpg

L1002541.jpg

L1002544.jpg

L1002546.jpg

L1002549.jpg

L1002554.jpg

L1002559.jpg

L1002561.jpg

L1002562.jpg

L1002564.jpg

L1002565.jpg

Alla bilder är tagna med Leica M och de flesta med Summilux 50/1,4 på fri hand. Alla bilder är konverterade från RAW i Capture One och många är redigerade i Photoshop, och de flesta bilder har fått en dos vinjettering tillagd. Som du säkert lagt märke till så är nästan alla bilder fotograferade på full öppning för att få ett minimalt skärpedjup.

2013-11-06. Text och bild: © Thomas Lövgren