Bloggpost

2017-02-15

Storlek

Vi åker tillbaka i tiden, till 2008 och Photokina i Köln där Panasonic lanserade DMC-G1 genom att ha massor av kameror på plats och hela staden pyntad med annonser för framtidens kamera, den spegelfria Micro 4/3-kameran. Där börjar detta kapitel...

Kvällen innan mässan öppnade så hade man sett reklam på flygplatsen och överallt i stan så förväntningarna var höga och snacket om tekniken kring det spegelfria konceptet var i fokus. Väl på mässan så blev man ändå lite mer dämpad över entusiasmen då sökarbilden laggade och upplevdes inte alls som en fin konventionell sökarbild. Även om det fanns fördelar så var känslan att det inte var ett moget system. Nu, snart 10 år senare, är vi på en helt annan nivå och Panasonic har på vägen lanserat flera fantastiska kameror som G, GF och GX-serien. På vägen så har praktiskt taget alla större tillverkare hoppat på tåget och många som använt DSLR-kameror de senaste åren sneglar på senaste generationen spegelfria kameror.

Storleken. Ja, generellt får du en mindre kamera och det är vad som lockar med de spegelfria systemen i första hand. Det går inte att komma ifrån att man ledsnar ibland på sin kamera och väljer att inte ta med den pga. storleken och tyngden. Har man en fullformatskamera och behöver lite brännvidd med sig så kan det handla om ett par kilo som ska med. Om vikten och formatet är viktigt och du vill göra en stor vinst på den här delen så har Olympus och Panasonic en styrka i sitt Micro 4/3-format som också gör att objektiven blir mindre och lättare. Samma gäller Nikon 1-serien. Micro 4/3 är dessutom så starka idag med E-M1 Mark II och GH5 som presterar otroligt bra på det mesta som är mätbart och dessutom blir väldigt smidiga att ta med sig. Tänk på att läsa vad den kamera du kollar in väger och mäter med de objektiv som du kommer att använda, ibland skiljer det inte så mycket mot en konventionell systemkamera när det gäller totalvikt.

Funktioner. De spegelfria kamerorna har en elektronisk sökare och det är en annan känsla som man måste vänja sig vid. För några år sen skulle vi säga att man helt enkelt fick vänja sig vid något som var märkbart sämre när det kommer till upplevelse men de senaste kamerorna, som Olympus, Panasonic, Fujifilm och Sony, har otroligt bra sökare och många upplever det snarare som ett lyft i upplevelse idag. Det kan hända att det laggar till någon gång men vissa sökare är så bra idag så att man ifrågasätter om de är elektroniska. Vi vill påstå att sökarbilden idag inte är en nackdel längre utan kan vara en fördel med förstärkt ljushet i dåliga ljusförhållanden och många andra smarta funktioner som gör den till en bättre totallösning.

När det gäller autofokus så är riktigt vassa spegelreflexkameror idag verkligen top of the line. Vi är superimponerade av prestandan i toppmodellerna från både Nikon och Canon (D5 och 1D X Mark II) när det gäller antalet skarpa bilder per 100 tagna bilder. Men, ett stort men, här är de spegelfria kamerornas stora framsteg verkligen märkbar och det gäller flera märken och modeller. Tar vi Olympus E-M1 Mark II som exempel, en kamera som lever på sin hastighet till stor del, är autofokusen fantastiskt bra. Samsung, som idag inte finns kvar på marknaden inom foto, var först att verkligen imponera med både snabb och träffsäker fokusering. Även Sony har gått i fronten när det gäller att utveckla den här biten och det är inte längre en akilleshäl för konceptet med spegelfria kameror utan kan snarare fungera imponerande bra i respektive prisklass, ibland tom bäst.

Hastighet är en styrka idag bland spegelfria där antalet bilder per sekund och koncept som Panasonics 4K Photo, och nu 6K Photo, gör att vi användare får möjlighet till att fånga ögonblicket. Med E-M1 Mark II och upp till 60 bilder per sekund så visar man att det här är ett område där spegelfria kameror kommer att vara väldigt starka i kombination med en fortsatt utveckling på autofokus för att förbättra totalresultatet. Även om hastigheten med mekanisk slutare inte är högre på spegelfria så lämnar ändå tekniken en öppning och utvecklingspotential som redan visat att det är att räkna med och ta ledningen med. Här kommer vi att se en fortsatt stark utveckling.

När det gäller video så har Panasonic gått i fronten med GH-serien och vi ser fler och fler som går över till spegelfria kameror för att filma. Fujifilm X-T2 har visat sig att leverera riktigt bra video, lite överraskande, och Sony har redan tagit stora andelar inom video tack vare vassa specifikationer och en ökande marknad av tillbehör anpassade för dessa. Även Olympus E-M1 Mark II visar sig vara en duktig videokamera. Vi ser även här att utvecklingen på video är stark bland spegelfria kameror även om många väljer att använda spegelreflexkameror för video. Det skiljer mycket kamera för kamera här oavsett konstruktion så är video viktigt, jämför noga och fråga oss. Här har spegelfria kameror tagit för sig och profilerat sig starkare.

Batteritid är generellt en styrka för spegelreflexkameror. Det här kan vara avgörande för många och det finns en del fotografer som valt bort spegelfria kameror för att det inte funkar i verkligheten då batteritiden på många semi- och professionella systemkameror med spegel har riktigt bra batteritid. Den Nikon D5 vi använder internt gör att man knappt tänker på att ladda batteriet medan det är det första man kollar innan man sticker ut och plåtar med många andra kameror. Även om det blir bättre så är det klart märkbar skillnad och för många yrkesfotografer är det en akilleshäl bland spegelfria kameror. Som exempel klarar en Nikon D7200 över 1000 bilder med samma mätstandard som en Fujifilm X-T2 klarar ungefär en tredjdel. Skillnaden IRL är alltså inte bara märkbar utan kanske avgörande.

Det kanske viktigaste och sista biten är så klart bildkvaliteten. Spegelfria kameror har idag inget att förlora mot konventionella kameror när det gäller bildkvalitet utan det handlar om faktorn kring hur stor bildsensorn är och hur duktig kameran är på att behandla bildresultatet. Idag finns spegelfria kameror med fullformatssensor och snart även en med en mellanformatssensor (44x33mm) från Fujifilm men det påverkar den första, och för många avgörande, punkten, nämligen storlek och vikt. För att sammanfatta alla delar så finns det mycket att vinna för dig som väljer en modern spegelfri kamera. Många av oss och våra kunder har gjort bytet och det med gott resultat.

Väljer du en kamera med mindre sensor så kommer den totala vikten bli betydligt lägre och du kommer troligen att ta med kameran oftare vilket genererar fler bilder. Det finns massor av separata faktorer som tex. ökad diffraktion vid större bländartal och mycket annat som kan påverka ditt val av kamera och sensorstorlek men vi vet, av egen erfarenhet, att storleken spelar roll, att vikten spelar roll och att en kamera i sig kan motivera till att man blir en bättre och mer inspirerad fotograf genom att erbjuda mycket funktioner, verktyg och häftiga lösningar. Där är spegelfria kameror ledare idag. Prioriterar man en arbetshäst, en optisk sökarbild och bra batteritid samt, inte att förglömma, ett stort objektivsortiment både bland nya och begagnade produkter, är en konventionell spegelreflexkamera nu och för en överskådlig tid framöver ett säkert kort.